Конференція

«Модернізація державного управління. Впровадження технологій електронного урядування»

Співробітники Центрального державного електронного архіву України взяли участь у конференції «Модернізація державного управління. Впровадження технологій електронного урядування», що проводив ІТ-Консорціум «Intecracy Group» у приміщені Національного агентства України з питань державної служби (м. Київ, вул. Прорізна, 15).

Учасникам конференції були представлені новітні технології та розробки, рекомендовані для використання в державному секторі, зокрема системи електронного документообігу.

Як зазначено на офіційному веб-сайті Національного агентства України з питань державної служби: «Головна ідея, яка неодноразово звучала від організаторів конференції: «Час діяти!»

Поділимося враженнями від заходу та зробимо висновки.

У цілому наше враження від побаченого – ми відвідали рекламну акцію програмних продуктів. Деякі з цих програм об’єднує одна дуже знайома назва – Megapolis. Раніше продукти під цим брендом пропонувалося на ринку програмного забезпечення України компанією Softline. Більш того, нас охопило почуття дежавю: теж саме приміщення, той же самий модератор (Смірнов О. Ю. – тепер на посаді керуючого партнера Intecracy Group), ті ж самі рішення і, головне, таж сама маркетингова політика. З часом ми згадали, що відвідували подібні заходи Softline, ще у 2009 році. Нам було приємно, що пан Олександр Смірнов згадав наші зустрічі під час спільних нарад між Головдержслужбою та Держкомархівом у 2010 році. Однак ставлення комерсантів до унормування електронного документообігу за цей час не змінилося. Незважаючи на затвердження «Порядку роботи з електронними документами та їх підготовку до передавання на архівне зберігання» наказом Міністерства юстиції України від 11.11.2014 № 1886/5, зареєстрованого в Мін’юсті України 11.11.2014 за № 1421/26198, вони продовжують активно агітувати державні органи, підприємства, установи та організації впроваджувати програмні засоби лінійки Megapolis, що не в повній мірі відповідають вимогам цього Порядку. Зауважимо, що діалогу між учасниками заходу з зазначеного питання не вийшло. «Простіше змінити Порядок», – таку, цілком конкретну відповідь, отримали учасники конференції від пана О. Смірнова.

З чого можна зробити висновок, що Intecracy Group, як і раніше, закликає створити нормативно-правову базу України у сфері електронного документообігу у відповідності до власних програмних рішень, які широко представлені у різних державних органах, підприємствах, установах та організаціях різних форм власності.

Чи можна погодитися з такою позицією? Вважаємо, що ні. Ситуація з впровадженням систем електронного документообігу в Україні нагадує міжусобні війни виробників програмних засобів за споживачів їхньої продукції. За двадцять років розподілу ринку, у тому числі в державному секторі, витрачено чимало державних коштів, що цілком влаштовує виробників. Тому настав час замислитися над економічним ефектом від зроблених вкладень.

Так, було здійснено автоматизацію процесів діловодства та контролю, в окремих комерційних компаніях та державних органах. Однак з впевненістю можна констатувати, що до тепер не вирішено три основні проблеми:

обмін електронними документами між установами, в яких впроваджені різні системами електронного документообігу;

уніфікація загальнодержавного електронного документообігу (формати електронних документів, електронних цифрових підписів, обміну метаданими, сумісність програмного забезпечення для їх опрацювання);

приймання-передавання електронних документів на постійне архівне зберігання.

У нас склалося враження, що Intecracy Group цілком влаштовує така ситуація. Чому? На жаль, ми не бачили конкретних рішень щодо окреслених проблем. Як і раніше спостерігається спрощений погляд на ці питання, що має яскраво виражений суто ІТ-нахил, що не враховує не тільки потребу архівної справи, а й, як не дивно, й подальший розвиток автоматизованого переносу накопичених метаданих із однієї системи електронного документообігу в іншу. Ця позиція не нова не тільки для українських архівістів, а й інших країн світу, у тому числі з розвинутим інформаційним суспільством. Скорочено цю позицію можна висловити так: «Ми створюємо, що вважаємо за потрібне, а ви його зберігаєте!»

Архівісти застерігають, що це призведе до значної або повної втрати електронної спадщини. Точніше, архіви можуть забезпечити зберігання різних інформаційних об’єктів, як їм пропонується, але не зможуть гарантувати забезпечення використання у часі безкінечного числа програмних засобів, левова доля яких є платними, для надання доступу до інформації цих об’єктів. Тому виникає питання щодо доцільності зберігання таких інформаційних об’єктів, якщо до їх інформації неможливо буде згодом доступитися.

Зазначена позиція виробників програмних засобів впливає не тільки на стосунки з архівними установами, а й на організацію впровадження систем електронного документообігу у діяльність державних органів, підприємств, установ та організацій. Часто доводиться чути, що виробники не прислуховуються до потреб конкретної установи, а нав’язують їм готові рішення, підлаштовуючи діяльність установ під можливості системи. Насправді, це дозволяє мінімізувати витрати виробника програмного засобу на його впровадження, що призводить до збільшення сукупного прибутку.

Що робити? Вважаємо, що слід намагатися спільними зусиллями вирішувати головні завдання електронного документообігу, а не нав’язувати окрему думку заради власної вигоди. Архівісти вже зробили перший вагомий внесок, розробивши Порядок роботи з електронними документами та їх підготовку до передавання на архівне зберігання та закликають всіх до співпраці. Ми розуміємо, що Порядок не є досконалим.

Пропонуємо всім державним органам, підприємствам, установам та організаціям, особливо, державної форми власності, переглянути взаємодію з виробниками систем електронного документообігу щодо впровадження цих систем з метою отримання рішення, що відповідає вимогам нормативно-правової бази України у цій сфері. Зважаючи на складну економічну ситуацію у державі, слід більш виважено розпорядитися наданими бюджетними коштами.

Метричні книги

Адміністратор відомчої електронної пошти Державної архівної служби України

Анонси

15 листопада 2018 року

Відбудеться навчальний семінар для працівників ЦДЕА України з метою підвищення рівня володіння державною мовою. Місце проведення: м. Київ, вул. Солом’янська, 24, ЦДЕА України, кім. 126.

12-16 листопада 2018 року

Відбудеться стажування представників ЦДЕА України та Державного центру збереження документів НАФ за напрямами: електронний документ, оцифровка документів; реставрація архівних документів. Місце проведення: м. Варшава, Республіка Польща. Програма 1. Програма 2.

26-28 листопада 2018 року

У 2018 році Міжнародна рада архівів відзначає Міжнародний день архівів під гаслом Щорічної конференції архівів (ALA-ICA) «Архіви: управління, пам’ять та спадщина». Місце проведення: м. Яунде, Камерун. Детальніше 

05 грудня 2018 року

Відбудуться дев’ятнадцяті джереловознавчі читання «Джерельний потенціал інформаційних ресурсів архівів», присвячені 100-річчю від дня народження професора Марка Варшавчика. Місце проведення: Київський національний університет імені Тараса Шевченка (м. Київ, вул. Володимирська, 60). Інформаційне повідомлення. Анкета.

Виставки онлайн